Vanliga frågor om Djurskyddet Sverige

Frågor om medlemskap och givande

Gäller medlemskapet per kalenderÃ¥r eller “löpande”?
Varför har lokalföreningarna olika medlemsavgifter?
Varför får jag en avi om medlemsavgift trots att jag är månadsgivare?
Hur avslutar jag mitt medlemskap?
Kan jag ångra mitt medlemskap?
Hur kan jag stödja Djurskyddets arbete?
Vad är Djurskyddet Ungdom?
Kan jag skänka ett annat belopp än det som står på kampanjavin?
Vart går mina pengar?
Hur slutar jag få kampanjutskick?
Varför har ni två olika plusgironummer?

Frågor om vårt arbete

Vilka frågor fokuserar ni på?


Frågor om medlemskap och givande

Gäller medlemskapet per kalenderÃ¥r eller “löpande”?

Om medlemskapet gäller per kalenderÃ¥r eller “löpande” skiljer sig mellan föreningarna. Medlemskap som är direktanslutet till förbundet Djurskyddet Sverige är löpande, dvs ditt medlemskap gäller i tolv mÃ¥nader frÃ¥n det datum du registrerar dig som medlem. Detta gäller även vissa av lokalföreningarna, medan andra tillämpar medlemskap per kalenderÃ¥r. Om du har frÃ¥gor om medlemskap i specifika föreningar kan du kontakta dem direkt, eller mejla info@djurskyddet.se

GÃ¥ till toppen av sidan


Varför har lokalföreningarna olika medlemsavgifter?

Djurskyddet Sveriges lokalföreningar är egna föreningar med egna styrelser, aktiviteter och stadgar, och de beslutar själva om sina medlemsavgifter. Orsaker till olika avgifter kan vara allt från antal medlemmar en förening har till vilka ekonomiska behov de har. I rullistan på bli medlem-sidan kan du se alla föreningars medlemsavgifter.

GÃ¥ till toppen av sidan


Varför får jag en medlemsavi trots att jag är månadsgivare?

Att du kan få en avi om medlemsavgift trots att du ger pengar till Djurskyddet via autogiro kan bero på att du är både månadsgivare och medlem med betalning en gång per år. Kontakta oss om du önskar vara direktmedlem i Djurskyddet Sverige genom ditt månadsgivande, och slippa den årsbaserade betalningen. Läs mer om olika sätt att stödja.

GÃ¥ till toppen av sidan


Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Hör av dig till Djurskyddet Sveriges kansli om du vill avsluta ditt medlemskap. Mejla info@djurskyddet.se eller ring 08-688 28 35.

GÃ¥ till toppen av sidan


Kan jag ångra mitt medlemskap?

Om du registrerat dig som medlem via hemsidan, betalat din medlemsavgift och sedan ångrar dig gäller 14 dagars ångerrätt. Kontakta oss senast 14 dagar efter att du gjort inbetalningen så betalar vi tillbaka medlemsavgiften. Mejla info@djurskyddet.se eller ring 08 – 673 35 11.

GÃ¥ till toppen av sidan


Hur kan jag stödja Djurskyddets arbete ekonomiskt?

Det finns flera sätt att stödja Djurskyddet Sverige. Vi erbjuder möjlighet att bli medlem, att bli månadsgivare och att ge spontana eller enskilda gåvor, till exempel via hemsidan eller en kampanj.

Som medlem kan du välja mellan att betala ett specifikt belopp varje år och att bli månadsgivare med inkluderat medlemskap. Du kan välja att bli medlem i en lokalförening eller vara direktansluten till förbundet Djurskyddet Sverige. Är du medlem i en lokalförening betalar du ett visst belopp per år med ett inbetalningskort som skickas till dig när det är dags att betala, beloppet varierar beroende på vilken förening du väljer att vara medlem i. Är du direktansluten till Djurskyddet Sverige kan du antingen betala på samma vis (ett specifikt belopp (200 kr) med inbetalningskort), eller vara medlem genom ditt månadsgivande. Om du vill byta förening eller gå från att vara direktmedlem till föreningsmedlem, hör av dig till kansliet på info@djurskyddet.se.

Som medlem får du Tidningen Djurskyddet hem i brevlådan fyra gånger per år. Som medlem räknas du också till vårt sammanlagda medlemsantal, ju fler medlemmar vi har desto större möjlighet har vi att påverka.

Som månadsgivare skänker du ett belopp varje månad via autogiro. Vanligt är att skänka 100 eller 200 konor per månad, men du kan välja ett annat belopp om du vill. Som månadsgivare bli du dessutom.

Spontana eller enskilda gåvor kan du betala direkt till vårt 90-konto (plusgiro 90 01 06-6), via formulär på vår hemsida, via Swish eller via ett kampanjutskick som kommer hem till dig eller via mejl.

GÃ¥ till toppen av sidan


Vad är Djurskyddet Ungdom?

Djurskyddet Ungdom är Djurskyddet Sveriges ungdomsförbund. Här kan alla som är under 30 år bli medlemmar, och det är helt gratis. Om du har frågor om Djurskyddet Ungdom kan du läsa mer här, eller kontakta ungdom@djurskyddet.se.

GÃ¥ till toppen av sidan


Vart går pengarna?

Det finns olika sätt att stödja Djurskyddet ekonomiskt (läs mer ovan). Om du skänker en gåva via hemsidan, en kampanj, Swish eller direkt till 90-kontot eller blir direktmedlem i förbundet Djurskyddet Sverige går pengarna in i Djurskyddet Sveriges övergripande verksamhet. Det betyder att dina pengar hjälper oss att arbeta för djurskydd genom att påverka politiskt, skapa opinion, sprida kunskap om djurskydd och djurs behov och förändra lagar. Genom bidrag från förbundet till lokalföreningarna bidrar din gåva/medlemsavgift också till arbete lokalt för djurskydd och med djurhem och omplaceringsverksamhet.

Om du är medlem i en lokalförening går 100 kr av din medlemsavgift till förbundet Djurskyddet Sverige och resterande belopp direkt till din förening. Vi uppmuntrar medlemmar att gå med i en lokalförening vars arbete de vill stödja lite extra.

Läs mer om hur Djurskyddets pengar används här.

GÃ¥ till toppen av sidan


Kan jag skänka ett annat belopp än det som står på kampanjavin?

Det kan du göra. Om du betalar din gåva via internet- eller telefonbank kan du ange vilket belopp du vill, och ändå använda dig av OCR-numret som finns på kampanjavin.

GÃ¥ till toppen av sidan


Hur slutar jag få kampanjutskick?

Om du får kampanjutskick till din brevlåda men inte vill ha det längre, mejla info@djurskyddet.se eller ring 08-688 28 35.

GÃ¥ till toppen av sidan


Varför har ni olika plusgironummer?

Djurskyddet Sverige har två PlusGiro-konton. 90 01 06-6 används för spontana gåvor. 90 03 33-6 används i våra postala insamlingskampanjer för gåvor med OCR-nummer, och vid inbetalning av medlemsavgifter med OCR, vilket minskar våra administrativa kostnader. Vi har också ett Bankgiro: 900-1066

GÃ¥ till toppen av sidan


Frågor om vårt arbete

Vilka frågor fokuserar ni på?

Vi arbetar brett med många olika frågor. Det stora problemet i Sverige med hemlöshet bland katter är dock något vi jobbat och jobbar mycket med, särskilt genom att höja kattens status. Läs gärna mer om vår kampanj Stoppa kattastrofen. Konsumentfrågor är också centralt för oss, och vi har tagit fram guiden Handla djurschysst för att hjälpa konsumenter att välja djurvänliga val om de handlar animaliska produkter. Läs mer om vårt politiska påverkansarbete.

GÃ¥ till toppen av sidan

Senast uppdaterad: 17 september, 2024